STATUT I REGULAMIN ORAZ STANDARDY I PROCEDURY OCHRONY MAŁOLETNICH
STATUT ŻŁOBKA PRYWATNEGO „WESOŁE PEREŁKI”
STATUT ŻŁOBKA
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
- 1
- Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki zwanej w dalszej treści żłobkiem, którego pełna nazwa brzmi: Żłobek Prywatny ,,Wesołe Perełki”
- Organem prowadzącym żłobek jest osoba fizyczna Ewa Książek.
- Siedziba żłobka znajduje się pod adresem: 35-326 Rzeszów ul. Jazowa 2a.
- Nadzór sanitarno – epidemiologiczny nad placówką sprawuje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Rzeszowie.
- Żłobek używa pieczęci o treści:
Żłobek Prywatny ,,Wesołe Perełki” Ewa Książek, 35-326 Rzeszów ul. Jazowa 2a
NIP 8133096871, Tel. 691 275 400
Konto: 18 9176 1035 2004 0033 2723 0001 oraz
Konto : 17114020040000340278488025
- 2
Żłobek działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 4 kwietnia 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, zwanej dalej Ustawą.
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna .
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych .
- Na podstawie niniejszego Statutu.
- Żłobek również działa w oparciu o Regulamin, który dostępny jest na tablicy ogłoszeń Żłobka.
- W żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki” od 01.03.2024r. wdrożony został program stosowania Standardów Ochrony Dzieci zgodnie z Ustawą z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczościom na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania żłobka
- 3
Żłobek realizuje cele i zadania wynikające z przepisów ustawy, w szczególności:
- Troszczy się o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny dzieci przez zapewnienie im opieki, wyrabianie nawyków higieny życia codziennego oraz prowadzenie zajęć ogólnorozwojowych.
- Wspomaga rozwój i wczesną edukację dziecka zgodnie z jego indywidualnością.
- Zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
- Troszczy się o rozwój umysłowy dziecka, wyrabianie orientacji, elementarnych stosunków wielkości, przestrzeni i czasu, rozwijanie procesów poznawczych takich jak: myślenie, spostrzeżenia, mowy oraz zapoznanie z otaczającym środowiskiem i przyrodą.
- Kształtuje postawy społeczne przez przyzwyczajanie dzieci do zgodnego współżycia i współdziałania w zespole rówieśników, budzenie i rozwijanie uczuć przywiązania, życzliwości i empatii.
- Rozwija wyobraźnię i wrażliwość estetyczną dzieci, a także uzdolnienia poprzez różne formy działalności plastyczno- technicznej oraz troskę o estetykę otoczenia.
- Udziela dzieciom pomocy psychologiczno –pedagogicznej w miarę istniejących potrzeb.
- Tworzy warunki do wczesnej nauki.
- Współdziała z rodzicami/prawnymi opiekunami pełniąc wobec nich funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.
- Pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej.
- Udziela rzetelnej informacji o postępach dziecka, jego zachowaniu i rozwoju.
- Uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych realizowanych w żłobku.
- Zapewnia dzieciom prawidłowe żywienie, przestrzeganie zasad higienicznych.
- 4
Wynikające z powyższych celów zadania żłobek realizuje w ramach następujących obszarów:
- Zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym Środowisku.
- Rozwijanie i wspieranie potencjału każdego dziecka.
- Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu.
- Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie.
- Rozwijanie wrażliwości moralnej.
- Kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym. Nauka rozumienia zjawisk przyczynowo – skutkowych.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, teatralnej.
- Zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju emocjonalnego, fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.
- 5
Placówka realizując zaspakajanie potrzeb dziecka kieruje się w szczególności:
- Dobrem dziecka.
- Potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych.
- Koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.
ROZDZIAŁ III
- 6
Organem żłobka jest:
- Założyciel/ Dyrektor– osoba fizyczna Ewa Książek, który pracuje jako Dyrektor żłobka ,,Wesołe Perełki” oraz opiekun dzieci.
- 7
Do zadań Założyciela/Dyrektora należy:
- Założyciel jest Dyrektorem czyli organem kierowniczym i wykonawczym w zakresie bieżącej działalności placówki.
- Nadzór i koordynacja zgodności realizowanych przez żłobek celów z założeniami Statutu żłobka.
- Podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu żłobka.
- Zatrudnianie i zwalnianie opiekunów .
- Stała współpraca z pracownikami.
- Obsługa administracyjna i finansowo-księgowa żłobka.
- Ustalanie wysokości czesnego oraz opłat za dodatkowe zajęcia dla dzieci.
- Ustalanie wysokości opłat na dany rok, w tym wysokości czesnego, opłat za ewentualne dodatkowe zajęcia dla dzieci oraz wysokości stawki żywieniowej.
- Zapewnienie dzieciom, zatrudnionym opiekunkom i pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w żłobku.
- Sprawowanie nadzoru w stosunku do zatrudnionych opiekunów.
- Współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę żłobka.
- Tworzenia bądź likwidacji nowych oddziałów żłobka.
- Wprowadzanie zmian w Statucie żłobka i na stronie internetowej żłobka .
- Zarządzanie żłobkiem oraz podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących pracy i funkcjonowania żłobka.
- Kontrola bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w żłobku.
- Sprawowanie kontroli kwalifikacji zatrudnionego personelu.
- Kontrola działalności żłobka i prawidłowej organizacji opiekuńczo – wychowawczej.
- Tworzenie Regulaminu żłobka i wprowadzanie w nim zmian.
- Reprezentowanie żłobka na zewnątrz.
- Ustalenie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców/prawnych opiekunów dzieci.
- Gromadzenie informacji o pracy opiekunów w celu dokonywania oceny ich pracy , a także nadzór nad sposobem dokumentowania przez opiekunów przebiegu pracy opiekuńczo – wychowawczej oraz dokumentowania zajęć.
Do zadań Załozyciela na stanowisku opiekunki dziecięcej należy:
- Sprawowanie opieki nad dziećmi oraz tworzenie warunków harmonijnego ich rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
- Zajmowanie się dziećmi, pielęgnowanie i wychowanie.
- Dbanie o prawidłowy rozwój i bezpieczeństwo dzieci.
- Kształtowanie aktywności i samodzielności w codziennych czynnościach i zabawie.
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru.
- Wypracowywanie społeczno- pożytecznych nawyków.
- Zaspakajanie podstawowych potrzeb biologicznych.
- Karmienie i ubieranie dzieci.
- Organizowanie i przeprowadzanie zajęć edukacyjnych w Sali i na spacerze.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja żłobka
- 8
- Żłobek jest placówką opiekuńczo –wychowawczo zapewniającą opiekę i wychowanie dzieciom w wieku od 20 tygodnia życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym – 4 rok życia.
W przypadku gdy dziecko, które ukończyło 3 rok życia umieszczone jest w żłobku (…) rodzice tego dziecka są zobowiązani do złożenia Dyrektorowi oświadczenia o przeszkodach w objęciu dziecka wychowaniem przedszkolnym.
2, Żłobek jest placówką jednooddziałową zlokalizowaną w Rzeszowie na ul. Jazowej 2a,
Który dysponuje 15 miejscami.
3, Liczba oddziałów uzależniona jest od zapotrzebowania środowiska oraz możliwości
bazowych warunkujących bezpieczeństwo i komfort pobytu dzieci.
4, Podstawową jednostką organizacyjną żłobka są oddziały złożone z dzieci zgrupowanych
według zbliżonego wieku.
5, W przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej opiekunek dopuszczalne jest
tworzenie innego składu grup żłobkowych.
6, W przypadku nieobecności dziecka w żłobku, Dyrektor żłobka może przyjąć na to miejsce
na czas tej nieobecności inne dziecko, na podstawie umowy z rodzicami.
- 9
- Rok uczęszczania dziecka w żłobku rozpoczyna się 01 września a kończy 31 sierpnia następnego roku.
- Żłobek jest czynny 12 miesięcy w roku z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wyszczególnionych przez Założyciela żłobka.
- Oddziały żłobka sprawują opiekę dzienną od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 17.00. Przy czym opieka nad jednym dzieckiem w żłobku nie może przekroczyć 10 godzin w ciągu jednego dnia.
- Godzina zajęć w żłobku trwa 60 minut.
- Czas trwania poszczególnych zajęć z dziećmi, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosi około 10 – 15 minut.
- Przy zapisie dziecka z rodziny wielodzietnej , obowiązuje cennik jak przy zapisaniu rodzeństwa. Cennik dostępny na stronie wesoleperelki.pl.
- Możliwe jest też przyjęcie do żłobka dziecka niepełnosprawnego. W tym wypadku istnieje możliwość zorganizowania dodatkowej grupy zgodnie z możliwościami rozwojowymi dziecka oraz możliwościami bazowymi warunkującymi bezpieczeństwo i komfort pobytu tego dziecka oraz pozostałych dzieci.
- W przypadku przyjęcia do żłobka dziecka z alergią, rodzice zapisują informację o alergii w karcie zapisu do żłobka, dodatkowo rodzice przedstawiają zaświadczenie lekarskie z wyszczególnieniem produktów alergizujących, które należy wykluczyć z diety dziecka. Zgodnie z istniejącą w danym czasie alergią pokarmową dzieci, firma cateringowa po codziennym zgłoszeniu przez żłobek zapotrzebowania na posiłek uwzględniający alergię, dostarczać będzie ten posiłek przygotowany bez składników alergizujących ( składniki alergizujące zastępowane są innymi składnikami).
- Nieobecność dziecka w żłobku rodzice zgłaszają opiekunkom.
- Wysokość stawki żywieniowej, w przypadku wyboru przez Rodzica/Opiekuna prawnego innej niż przedstawiona opcji, ustalana jest indywidualnie i musi być zgłoszona osobiście w dniu poprzedzającym nieobecność lub telefonicznie w dniu poprzedzającym nieobecność w dni robocze do godziny 16.00 na numer telefonu 691275400 lub w dniu nieobecności na numer telefonu 691275400 do godziny 7.00 . Wtedy rodzic nie ponosi kosztów posiłku w tym dniu nieobecności .
Wiadomości wysyłane w dni wolne od pracy muszą być wysyłane w godzinach 9.00 – 16.00. Wiadomości wysyłane po godzinie 16.00 nie będą brane pod uwagę i nie będą przekazywane opiekunkom pracującym od 7.00.
Natomiast jeżeli rodzic nie zgłosił nieobecności dziecka w danym dniu zgodnie z
powyższymi informacjami lub zgłosi po godzinie 7.00, ponosi koszt posiłku w tym dniu
nieobecności.
- W przypadku nieobecności dziecka w żłobku , Dyrektor żłobka może przyjąć na miejsce tego dziecka na czas jego nieobecności inne dziecko , na podstawie umowy z jego rodzicami.
- 10
Czas pracy żłobka ustala rokrocznie Założyciel/Dyrektor placówki.
- 11
- Placówka zapewnia dzieciom zapisanym do oddziałów żłobkowych możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w żłobku, zgodnie z oczekiwaniami i deklaracjami rodziców oraz możliwościami rozwojowymi dzieci.
- Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, wychowawczych i rekreacyjnych w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych i bazowych placówki.
- Żłobek może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno oświatowymi w celu realizacji dodatkowych form edukacyjno – kulturalnych.
- 12
Żywienie dzieci odbywać się będzie za pomocą firmy cateringowej , która oferuje 5 posiłków:
śniadanie, II śniadanie, dwudaniowy obiad, podwieczorek oraz napoje. Cennik znajduje się na stronie internetowej żłobka www.wesoleperelki.pl
- W żywieniu brane jest pod uwagę indywidualne podejście do dzieci z alergią. W takim przypadku firma cateringowa dostarczać będzie posiłki dla dzieci z daną alergią po każdorazowym zgłoszeniu zamówienia przez żłobek i z uwzględnieniem danej alergii dziecka.
- Każdy rodzic przed podpisaniem umowy, musi w karcie informacyjnej wpisać ewentualną alergię pokarmową swojego dziecka, jak również zadeklarować rodzaj wyżywienia dla swojego dziecka. Wpis o alergii oraz wybrany sposób żywienia będzie ujęty w Karcie zapisu dziecka do żłobka. Dodatkowo rodzice przedstawiają zaświadczenie lekarskie z wyszczególnieniem produktów alergizujących, które należy wykluczyć z diety dziecka. Zgodnie z istniejącą w danym czasie alergią pokarmową dzieci, obok jadłospisu głównego, wywieszana jest informacja o tym, jakimi produktami zastępowane są produkty alergizujące. Informacja ta oraz jadłospis przygotowywane jest przez firmę cateringową.
- Rodzic będzie mógł wybrać lub zmieniać ilość zamówionych dań w konkretnym dniu po uprzednim poinformowaniu o tym właściciela żłobka lub pracownika . W innym wypadku zamawiane są wszystkie 5 posiłków każdego dnia.
- Dzieciom karmionym mieszankami mlecznymi rodzice zobowiązani są do dostarczenia do żłobka suchej mieszanki oraz butelki. Założyciel gwarantuje przygotowanie mieszanki zgodnie z informacją podaną na opakowaniu mieszanki , a także zgodnie z zasadami higieny.
- Dzieci karmione mlekiem matki (karmione piersią) – żłobek może przyjmować ściągnięty pokarm i podawać dziecku zgodnie z zasadami higieny . W takim przypadku pokarm przyjmowany jest w zamkniętych słoiczkach opisanych imieniem i nazwiskiem dziecka oraz datą kiedy pokarm został ściągnięty. Pokarm przechowywany jest w lodówce , a przed podaniem podgrzewany w kąpieli wodnej. Opiekunowie zobowiązani są podgrzać pokarm i podać dziecku zgodnie zasadami higieny.
- Posiłki podawane będą dzieciom zgodnie z zasadami higieny.
- Nieobecność dziecka w żłobku rodzice zgłaszają opiekunkom.
- Wysokość stawki żywieniowej, w przypadku wyboru przez Rodzica/Opiekuna prawnego innej niż przedstawiona opcji, ustalana jest indywidualnie i musi być zgłoszona osobiście w dniu poprzedzającym nieobecność lub telefonicznie w dniu poprzedzającym nieobecność w dni robocze do godziny 16.00 na numer telefonu 691275400 lub w dniu nieobecności na numer telefonu 691275400 do godziny 7.00 . Wtedy rodzic nie ponosi kosztów posiłku w tym dniu nieobecności .
- Wiadomości wysyłane w dni wolne od pracy muszą być wysyłane w godzinach 9.00 – 16.00. Wiadomości wysyłane po godzinie 16.00 nie będą brane pod uwagę i nie będą przekazywane opiekunkom pracującym od 7.00.
- Natomiast jeżeli rodzic nie zgłosił nieobecności dziecka w danym dniu zgodnie z powyższymi informacjami lub zgłosi po godzinie 7.00, ponosi koszt posiłku w tym dniu nieobecności.
- 13
- Codzienną organizację pracy żłobka określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez Dyrektora placówki, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia opiekun, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- W szczególnych przypadkach Dyrektor może zmienić organizację dnia (np. organizacja wyjścia, wycieczki, uroczystości).
- Zgodnie z Art. 19 Ustawy opiekun prowadzący zajęcia w żłobku współpracuje z rodzicami dzieci uczęszczających na zajęcia, w szczególności przez prowadzenie konsultacji i udzielanie porad rodzicom w zakresie pracy z dziećmi.
Opiekun w każdym dniu udziela każdemu rodzicowi wyczerpującej informacji na temat
dziecka .
- 14
Zgodnie z Art.12a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, w żłobku może zostać utworzona rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do żłobka.
W związku z tym raz do roku organizowane będzie spotkanie rodziców w celu utworzenia rady rodziców. Rodzice będą mieli wybór czy chcą powołać radę rodziców czy nie i jeżeli tak, to jaki będzie zakres jej kompetencji.
- 15
- Do realizacji celów statutowych żłobka placówka na ul. Jazowej 2a posiada:
- dużą salę zabaw dla dzieci o powierzchni 17,85 m 2
- małą salę zabaw dla dzieci o powierzchni 12,17 m 2
- sypialnię dla dzieci z łóżeczkami o powierzchni 12,01 m 2
- szatnię z szafkami na odzież dla dzieci,
- pomieszczenie sanitarne dla dzieci (ubikacja, umywalka, natrysk)
- pomieszczenie sanitarne dla personelu (ubikacja, umywalka, natrysk)
- pomieszczenie dystrybucji posiłków dowożonych w systemie kateringowym ( wyposażone w zlewozmywak, lodówkę, kuchnię gazową, zmywarkę z funkcją wyparzania)
- zaplecze administracyjno – socjalne.
- ogrodzony ogród do zabaw na świeżym powietrzu.
ROZDZIAŁ V
Opiekunowie i inni pracownicy żłobka
- 16
- Założyciel/dyrektor powierza pracę w oddziale żłobkowym przyjętym do pracy opiekunom.
- Warunkiem zatrudnienia na stanowisku opiekuna jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji zawodowych, zgodnie z wymogami przepisów ustawy.
- Obowiązki opiekuna:
— opiekun zajmuje się dziećmi, pielęgnuje je i wychowuje,
— dba o prawidłowy rozwój i bezpieczeństwo dzieci,
— kształtuje aktywność i samodzielność w codziennych czynnościach i zabawie,
— kształtuje pozytywne cechy charakteru,
— wypracowuje społeczno- pożyteczne nawyki,
— zaspakaja podstawowe potrzeby biologiczne,
— karmi i ubiera dzieci
— organizuje i przeprowadza zajęcia edukacyjne i na spacerze.
- Żałożyciel / Dyrektor opiekuje się dziećmi zgodnie ze swoimi kwalifikacjami zawodowymi.
- 17
- Podstawowymi zadaniami opiekunów jest:
— dbałość o sprawne działanie placówki jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości w budynku i otoczeniu,
— dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków żłobka,
— współpraca ze sobą w zakresie opieki i wychowania dzieci,
— rzetelne wykonywanie wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków określonym przez Założyciela placówki, którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych zadań jeżeli zostały one zlecone przez Założyciela i są związane z prawidłową organizacją pracy żłobka.
ROZDZIAŁ VI
Rodzice/Prawni opiekunowie i Opiekunki
- 18
- Rodzice/Prawni opiekunowie i Opiekunki współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania opiekuńczego, edukacyjnego i wychowawczego na dziecko oraz określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
Formy współdziałania to:
- a) zebrania ogólne i grupowe
- b) kontakty indywidualne z Założycielem i Opiekunami
- c) zajęcia otwarte
- d) spotkania ze specjalistami np. psycholog, pedagog, lekarz itp.
- e) pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów i opinii
- f) gazetki informacyjne dla rodziców
2, Zgodnie z Art.12a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, w żłobku może zostać utworzona rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do żłobka. W związku z tym raz do roku organizowane będzie spotkanie rodziców w celu utworzenia rady rodziców. Rodzice będą mieli wybór czy chcą powołać radę rodziców czy nie i jeżeli tak, to jaki będzie zakres jej kompetencji.
3, Rodzice/Prawni opiekunowie mają prawo do:
— znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania w danym oddziale żłobkowym i programu rozwoju placówki,
— uzyskiwania od Opiekunek rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych,
— uzyskiwania od Opiekunek porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia,
— otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnej z ich potrzebami w miarę możliwości żłobka,
— wzbogacania ceremoniału i zwyczajów żłobka w oparciu o tradycje środowiska i regionu,
— wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć, oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych,
— zgłaszania Założycielowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej i rekreacyjnej żłobka,
— ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem placówki od następstw nieszczęśliwych wypadków, ponosząc jednocześnie koszty tego ubezpieczenia,
— wyboru zajęć dodatkowych oraz zajęć proponowanych z pełnej gamy dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej i rekreacyjnej żłobka.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek:
— przestrzegać zawartą ze żłobkiem umowę o świadczenie usług, oraz postanowień Statutu żłobka
— ściśle współpracować z Opiekunką prowadzącą grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju,
— przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę ( wymagane jest pisemne upoważnienie zawierające imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica), osoba upoważniona zobowiązana jest okazać przy odbiorze dziecka dowód tożsamości; Rodzice/ Prawni opiekunowie przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę.
— przyprowadzać do żłobka wyłącznie dzieci zdrowe jak również przedstawiać na prośbę Dyrektora lub Opiekunki zaświadczenie lekarskie potwierdzające, iż dziecko jest zdrowie i może uczęszczać do żłobka.
— informować o przyczynach nieobecności dziecka w żłobku oraz niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych a także zgłaszać Dyrektorowi lub Opiekunce niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne,
— uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania żłobka i rodziny dziecka mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych,
— na bieżąco informować Dyrektora o zmianach adresu zamieszkania, telefonu kontaktowego,
— śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej żłobka,
— terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w żłobku i wybrane zajęcia dodatkowe zgodnie z umową cywilno -prawną zawartą z Założycielem/Dyrektorem placówki,
— respektować uchwały zespołu pracowników merytorycznych podjęte w ramach ich kompetencji,
— zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, oraz przebranie dziecka w razie „problemów fizjologicznych”,
— zaopatrzyć dziecko w jednorazowe pieluszki, mokre chusteczki, smoczki, butelki lub mleko modyfikowane, jeśli wymaga tego wiek i aktualne potrzeby dziecka,
— przyprowadzać dziecko do żłobka nie później niż do godziny 9.30 i odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania żłobka czyli do godziny 17.00 oraz nie pozostawiać dziecka w żłobku dłużej niż 10 godzin w ciągu jednego dnia.
- 19
Do żłobka uczęszczają dzieci w wieku od 20 tygodnia życia do 3 lat lub zgodnie z § 8
Pkt 1 niniejszego Statutu.
Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka a w szczególności mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo -wychowawczego uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej
- akceptacji takim jakimi są
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, czy zaniedbania ze strony dorosłych
- poszanowania godności i własności osobistej
- indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym
- różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.
- 20
- W żłobku nie wolno stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez zgody ich rodziców, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
- W żłobku nie wolno podawać żadnych lekarstw .
ROZDZIAŁ VII
Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków
- 21
- Podstawą zapisania dziecka do żłobka jest wypełnienie „Karty zgłoszenia dziecka do żłobka ” i złożenie jej w podanym wcześniej przez Założyciela żłobka terminie, następnie wpłata jednorazowej opłaty wpisowej oraz stosownego czesnego.
- Przyjęcie dziecka do żłobka następuje na podstawie umowy o świadczenie usług, zawartej pomiędzy stronami tj. Rodzicami/Prawnymi opiekunami a Założycielem/Dyrektorem żłobka.
- Rozwiązanie świadczenia usługi następuje w przypadkach przewidzianych umową oraz zgodnie z § 22 oraz § 26 niniejszego Statutu.
- Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron, jest jednoznaczna ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków żłobka.
- Przyjęcie dziecka do żłobka może nastąpić w trakcie całego roku, w miarę wolnych miejsc.
- W przypadku gdy liczba zgłoszonych dzieci jest większa od liczby miejsc o kolejności zapisu dziecka decyduje kolejność zapisania w wyznaczonym przez Dyrektora terminie przy zachowaniu następujących zasad:
- pierwszeństwo mają dzieci z rodzin wielodzietnych , (rodzice składają podania w terminie rekrutacji wstępnej, podanym przez Założyciela, przed terminem rekrutacji głównej),
- pierwszeństwo ma także rodzeństwo dzieci uczęszczających (rodzice składają podania w terminie rekrutacji wstępnej, podanym przez Założyciela przed terminem rekrutacji głównej).
- Dzieci z niepełnosprawnościami są rekrutowane do żłobka w miarę wolnych miejsc i na takich samych zasadach co dzieci zdrowe.
- W przypadku nieobecności dziecka w żłobku , Dyrektor żłobka może przyjąć na miejsce tego dziecka na czas jego nieobecności inne dziecko , na podstawie umowy z jego rodzicami.
- 22
Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez Dyrektora placówki w szczególności gdy Rodzice/Prawni opiekunowie:
- nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce Statutu żłobka i obowiązujących w placówce procedur,
- nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania obowiązujących w placówce opłat –na zasadach zawartych w niniejszym Statucie i zawartej umowie cywilno –prawnej,
- zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno -wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w placówce,
- nie zgłosili Dyrektorowi lub Opiekunce prowadzącej grupę powodu nieobecności dziecka trwającej ponad 21 dni, a także wówczas gdy nastąpił brak współpracy pomiędzy Rodzicami/Prawnymi opiekunami a Opiekunkami żłobka w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie opieki i wychowania dziecka,
- przyprowadzają Dziecko do żłobka z widocznymi objawami chorobowymi, tj. gorączka, katar bakteryjny, kaszel, luźny stolec czy wymioty, a także nie stosują się do zasad ustalonych w żłobku dotyczących takich sytuacji.
- dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci.
- Właścicielowi Żłobka przysługuje prawo do wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym w przypadku gdy dziecko pomimo długiej (powyżej 1 miesiąca) adaptacji, nadal nie przyzwyczaiło się do nowych warunków i dalsze przebywanie w placówce mogłoby wpłynąć na rozwój Dziecka oraz utrudnia to pracę z pozostałą grupą.
ROZDZIAŁ VIII
Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
- 23
Działalność żłobka finansowana jest z następujących źródeł:
- opłat wnoszonych przez Rodziców/Prawnych opiekunów dzieci zapisanych do żłobka.
- 24
- Odpłatność za pobyt dziecka w żłobku składa się z:
— Całodziennej opieki nad dzieckiem , opłaty stałej –nie podlegającej zwrotowi nawet w przypadku rezygnacji z usług żłobka – według cennika zawartego na stronie internetowej
— opłaty jednorazowej – wpisowego, bezzwrotnej, przeznaczonej na potrzeby związane z funkcjonowaniem grup żłobkowych podczas całego pobytu dziecka w placówce (pomoce dydaktyczne, środki pielęgnacyjne, upominki z okazji Dnia Dziecka, wycieczki, wyjścia, itp.),nie podlegającej zwrotowi nawet w przypadku rezygnacji z usług żłobka- wg. cennika zawartego na stronie internetowej żłobka.
— Opłaty – zadatek jako opłata rezerwacyjna – Opłata uiszczana po podpisaniu umowy przedwstępnej na rezerwację miejsca w żłobku. Opłata wznawiana jest na każde trzy miesiące rezerwacji miejsca.
— Opłaty za wyżywienie, podlegającej zwrotowi w wysokości dziennej stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności dziecka w placówce na warunkach określonych w umowie i zgodnie z 9 pkt.9 niniejszego Statutu.
- Składniki opłat i ich wysokość ustala rokrocznie Założyciel placówki.
- Opłatę stałą oraz opłatę za wyżywienie dziecka należy uiszczać do dnia 7 każdego miesiąca na rachunek bankowy wskazany w umowie lub w kasie placówki.
Opłatę wpisowego, jednorazową należy uiścić do 7 dni od daty podpisania umowy na
rachunek bankowy wskazany na umowie lub w kasie placówki.
W przypadku nieterminowego uiszczania należności naliczane będą kary umowne za zwłokę.
W przypadku kiedy Rodzic nie dokona opłaty stałej do 7 dnia miesiąca zgodnie z § 22 pkt. 2 niniejszego Statutu, Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez Dyrektora placówki . Przy czym ponowne przyjęcie Dziecka do żłobka może nastąpić w miarę dostępności wolnych miejsc, po ponownym podpisaniu umowy i uregulowaniu zaległości.
ROZDZIAXL IX
Postanowienia końcowe
- 27
- Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności żłobka.
- Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do Statutu zostaje on zamieszczony na tablicy informacyjnej dla rodziców w holu placówki
- Statut nadaje organ prowadzący.
- Zmian w Statucie dokonuje organ prowadzący żłobek.
- Żłobek prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Prowadzenie żłobka ma charakter działalności opiekuńczo –wychowawczej.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
- Statut wchodzi w życie z dniem wpisu do rejestru.
- Statut został aktualizowany w dniu 08.04.2025r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŻŁOBKA PRYWATNEGO WESOŁE PEREŁKI
ROK 2024/2025
POSTANOWIENIA OGÓLNE :
§ 1.
Żłobek działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 4 kwietnia 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. 2011 nr 45, poz. 235), oraz z dnia 6 marca 2018r. (Dz.U. z 2018r. poz.603), zwanej dalej ustawą. Żłobkową.
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz.U. 2011 nr 69, poz. 368).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. 2011 nr 69, poz. 367).
- Na podstawie niniejszego Regulaminu.
- Żłobek również działa w oparciu o Statut, który dostępny jest na tablicy ogłoszeń Żłobka.
- W żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki” od 01.03.2024r. wdrożony został program stosowania Standardów Ochrony Dzieci zgodnie z USTAWĄ z dnia 13 maja 2016r. (o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczościom na tle seksualnym i ochronie małoletnich ) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi do lat 3.
§ 2.
Siedziba Żłobka Prywatnego Wesołe Perełki mieści się na ul. Jazowej 2a w Rzeszowie.
§ 3.
Założycielem/Dyrektorem żłobka Wesołe Perełki jest osoba fizyczna Ewa Książek.
§ 4.
Niniejszy regulamin zwany dalej „Regulaminem” określa:
- strukturę organizacyjną Żłobka Prywatnego ,,Wesołe Perełki”
- zasady podziału zadań i kompetencji pomiędzy pracowników na stanowiskach kierowniczych.
§ 5.
1). Struktura organizacyjna Żłobka Prywatnego Wesołe Perełki
1. Organem prowadzącym żłobek jest osoba fizyczna Ewa Książek, do której obowiązków należy również opieka nad dziećmi. Ponadto Założyciel realizuje obowiązki zawarte w §7 Statutu.
2. Siedziba żłobka znajduje się pod adresem: 35-326 Rzeszów ul. Jazowa 2a.
3. Nadzór nad działalnością żłobka sprawuje Dyrektor. Zakres obowiązków Dyrektora określa § 7 Statutu.
4. Nadzór sanitarno – epidemiologiczny nad placówką sprawuje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Rzeszowie.
5. Żłobek używa pieczęci o treści:
Żłobek Prywatny ,,Wesołe Perełki” Ewa Książek, 35-326 Rzeszów ul. Jazowa 2a
NIP 8133096871, Tel. 691 275 400
Konto: 18 9176 1035 2004 0033 2723 0001 oraz
Konto : 17114020040000340278488025
6. W pionie Opiekuńczo- Wychowawczym ( zatrudnione Opiekunki) . Zadania opiekunek określone są w § 16 Statutu.
- W pionie Administracyjno – gospodarczym pracuje Założyciel/Dyrektor Żłobka Ewa Książek.
- Wszyscy pracownicy zatrudnieni w Żłobku Prywatnym Wesołe Perełki współpracują ze sobą tworząc przyjazną atmosferę podczas opieki nad dziećmi.
- Obsługę księgową Żłobka Prywatnego Wesołe Perełki prowadzi zewnętrzne biuro rachunkowe.
- Obsługę bezpieczeństwa i higieny pracy BHP oraz przeciwpożarową pełni specjalista do spraw BHP – zewnętrzna firma.
- Wszystkie decyzje w Żłobku podejmuje Założyciel/Dyrektor Ewa Książek. Wszystkie kompetencje Założyciela/Dyrektora zostały określone w § 7 statutu .
12.Czas pracy i zakres obowiązków zatrudnionych pracowników.
– godziny swojej pracy Dyrektor ustala każdorazowo w każdym miesiącu .
– Opiekunki pracują w systemie zmianowym ( 7.00-15.00 , 8.00 – 16.00, oraz 9.00 – 17.00) na zmianę z Założycielem (Opiekunką).
§ 6.
Żłobek jest placówką opiekuńczo –wychowawczo zapewniającą opiekę
wychowanie dzieciom w wieku od 20 tygodnia życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym – 4 rok życia.
W przypadku gdy dziecko, które ukończyło 3 rok życia umieszczone jest w żłobku (…) rodzice tego dziecka są zobowiązani do złożenia Dyrektorowi oświadczenia o przeszkodach w objęciu dziecka wychowaniem przedszkolnym.
§ 7.
Żłobek na ul. Jazowej 2A dysponuje 15 miejscami dla dzieci, natomiast dzieci poniżej 1 roku życia mają swój odrębny ramowy plan dnia ustalany każdego dnia według sugestii rodziców.
§ 8.
Zapisy dzieci do żłobka trwają przez cały rok w miarę istnienia wolnych miejsc i zgodnie z zasadami zawartymi w Rozdziale VII Statutu.
II. CELE I ZADANIA ŻŁOBKA
§ 9.
Żłobek realizuje cele i zadania wynikające z przepisów ustawy, w szczególności:
1. Udzielanie świadczeń, które obejmują swoim zakresem działania wychowawcze, edukacyjne, i opiekę nad dzieckiem.
2. Ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i
możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem rodzinnym i domowym.
3. Stymulowanie indywidualnego rozwoju, pobudzanie aktywności psychoruchowej w celu zapewnienia wszechstronnego rozwoju.
4. Zapewnianie opieki pielęgnacyjnej i wychowawczej odpowiednio do potrzeb dziecka i możliwości żłobka.
5. Wspieranie dziecka w osiągnięciu gotowości przedszkolnej.
§ 10.
Zadania żłobka:
1. Tworzenie warunków do wielozmysłowego poznawania siebie i otaczającego świata.
2. Stworzenie warunków do rozwijania samodzielności w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych oraz dążenia do osiągania celów.
3. Wspieranie aktywności dziecka wyrażanej poprzez różne formy ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej.
4. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, pobudzanie jego ciekawości, wrażliwości oraz umacnianie wiary we własne siły i możliwość osiągnięcia sukcesu.
5. Tworzenie okazji do prezentowania swoich osiągnięć.
6. Zapewnienie bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego.
§ 11.
Wynikające z powyższych celów zadania żłobek realizuje w ramach następujących obszarów:
1. Zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym Środowisku.
2. Rozwijanie i wspieranie potencjału każdego dziecka.
3. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie
wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu.
4. Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie.
5. Rozwijanie wrażliwości moralnej.
6. Kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym. Nauka rozumienia zjawisk przyczynowo – skutkowych.
7. Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych
myśli i przeżyć.
8. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji
oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, teatralnej.
- Zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju emocjonalnego, fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.
III. ORGANIZACJA DZIAŁALNOSCI ŻŁOBKA
1. Czas pracy żłobka ustala Założyciel/Dyrektor.
2. Żłobek funkcjonuje przez cały rok od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw ustalonych z organem prowadzącym i dni ustawowo wolnych od pracy. Założyciel wywiesza informację na tablicy ogłoszeń dla rodziców o planowanym dniu wolnym od pracy , na początku danego miesiąca, w którym ten dzień przypada.
WOLNE DNI W ŻŁOBKU ,,WESOŁE PEREŁKI’’ W 2025 ROKU
1 Styczeń ( środa) – Nowy Rok, żłobek zamknięty
6 Styczeń (poniedziałek) – Trzech Króli, żłobek zamknięty
18 kwietnia (Wielki Piątek) – żłobek czynny w godzinach 7.00 – 14.30
19 kwietnia ( Wielka Sobota) – żłobek zamknięty
20 kwietnia ( Niedziela Wielkanocna) – żłobek zamknięty
21 kwietnia (poniedziałek) – Poniedziałek Wielkanocny, żłobek zamknięty
1 maja (czwrtek) – Święto Pracy, żłobek zamknięty
2 maja (piątek) — żłobek zamknięty
3 maja ( sobota ) – Święto Konstytucji 3 Maja, żłobek zamknięty
08 czerwca (niedziela) – Zielone Świątki żłobek zamknięty
19 czerwca (czwartek) – Boże Ciało, żłobek zamknięty
20 czerwca (piątek) – żłobek zamknięty
15 sierpień (piątek) – Święto Wojska Polskiego, wniebowzięcie NMP, żłobek zamknięty
1 listopada (sobota) – Wszystkich Świętych, żłobek zamknięty
2 listopada (niedziela) – Zaduszki, żłobek zamknięty
10 listopad (poniedziałek) – żłobek zamknięty
11 listopad (wtorek) – Święto Niepodległości, żłobek zamknięty
24 grudnia (środa) – Wigilia Bożego Narodzenia, żłobek zamknięty
25,26 grudnia (czwartek,piątek) – Boże Narodzenie, żłobek zamknięty
29grudnia (poniedziałek) – żłobek zamknięty
30 grudnia (wtorek) – żłobek zamknięty
31 grudnia (środa) – Sylwester , żłobek zamknięty
1 stycznia 2026r. (czwartek) – Nowy rok, żłobek zamknięty
2 stycznia 2026r. (piątek) – żłobek zamknięty
3. Żłobek jest czynny w godzinach od 7.00 do 17.00 , świadczy opiekę w wymiarze do 10 godzin dziennie w stosunku do każdego dziecka.
4. Każda rozpoczęta godzina ponad 10 godzin opieki oraz/lub po godzinach pracy żłobka, jest dodatkowo płatna 40 zł. Opłata ta będzie doliczana do opłaty czesnego w kolejnym miesiącu.
5. Nieobecność dziecka w żłobku rodzice zgłaszają opiekunkom.
Wysokość stawki żywieniowej, w przypadku wyboru przez Rodzica/Opiekuna prawnego innej niż przedstawiona opcji, ustalana jest indywidualnie i musi być zgłoszona osobiście w dniu poprzedzającym nieobecność lub telefonicznie w dniu poprzedzającym nieobecność w dni robocze do godziny 16.00 na numer telefonu 691275400 lub w dniu nieobecności na numer telefonu 691275400 do godziny 7.00 . Wtedy rodzic nie ponosi kosztów posiłku w tym dniu nieobecności .
Wiadomości wysyłane w dni wolne od pracy muszą być wysyłane w godzinach 9.00 – 16.00. Wiadomości wysyłane po godzinie 16.00 nie będą brane pod uwagę i nie będą przekazywane opiekunkom pracującym od 7.00.
Natomiast jeżeli rodzic nie zgłosił nieobecności dziecka w danym dniu zgodnie z powyższymi informacjami lub zgłosi po godzinie 7.00, ponosi koszt posiłku w tym dniu nieobecności.
6. Organizację pracy dla poszczególnych grup w żłobku określa ramowy rozkład dnia, różny w obu oddziałach , uwzględniający wiek dzieci, rodzaj i formę zajęć wychowawczych i edukacyjnych.
7. Zgodnie z Art.12a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 dz.U.2018.650, w żłobku może zostać utworzona rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do żłobka
W związku z tym raz do roku organizowane będzie spotkanie rodziców w celu utworzenia rady rodziców. Rodzice będą mieli wybór czy chcą powołać radę rodziców czy nie i jeżeli tak, to jaki będzie zakres jej kompetencji.
§ 13.
Wszystkie inne zagadnienia związane z funkcjonowaniem żłobka, nie ujęte w Regulaminie, zawarte są w Statucie Żłobka Wesołe Perełki. Statut dostępny jest na stronie żłobka www.wesoleperelki.pl oraz w holu na tablicy informacyjnej.
IV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 14.
1. Regulamin obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności żłobkowej – dzieci, rodziców i pracowników.
2. Regulamin organizacyjny ustala i dokonuje w nim zmian Założyciel Żłobka.
3.Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
4.Regulamin został aktualizowany w dniu 08.04.2025r.
STANDARDY OCHRONY DZIECI
w Żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki”
STANDARD I. POLITYKA
Standardy podstawowe:
a).Polityka dotyczy całego personelu, wszystkich pracowników, stażystów oraz praktykantów .
Wszyscy pracownicy żłobka zostali zaznajomieni ze STADARDAMI OCHRONY DZIECI i zobowiązani do wdrażania ich w swojej pracy.
Również Rodzice dzieci uczęszczających do żłobka zostali poinformowani o wdrożeniu STADARDÓW OCHRONY DZIECI.
b). Dyrektor sporządził i zatwierdził Politykę, a za jej wdrażanie odpowiadają pracownicy pracujący na etatach stałych, jednocześnie mając nadzór nad wdrażaniem polityki przez pozostałe osoby pracujące w żłobku.
c). Dyrektor jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Polityki w żłobku. Dyrektor wyznaczył osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Polityki podczas swojej nieobecności w żłobku. Rola, zadania oraz kwalifikacje tej osoby są jasno określone. Zał. Nr 1 STADARDÓW OCHRONY DZIECI.
d). Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo opisana jest w Podręczniku Standardy ochrony dzieci w żłobkach i placówkach oświatowych, który dostępny jest do wglądu zarówno dla pracowników, jak i dla Rodziców dzieci uczęszczających do żłobka.
e). Polityka jest opublikowana i wydana do wiadomości wszystkich pracowników oraz do wglądu dla Rodziców dzieci uczęszczających do żłobka.
Zał. Nr 1 STADARDÓW OCHRONY DZIECI.
Zał. Nr 1 STADARDÓW OCHRONY DZIECI.
Jako osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Polityki Standardów ochrony dzieci w Żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki” podczas nieobecności Dyrektora Ewy Książek, wyznacza się jedną z opiekunek pracującą na etacie Opiekunki Dziecięcej”.
Zadania osoby odpowiedzialnej za monitoring realizacji Polityki Standardów ochrony dzieci w Żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki”:
- Bezwarunkowe stosowanie się do obowiązujących Standardów ochrony dzieci w Żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki”:
- Codzienna kontrola i monitorowanie pracy pozostałych pracowników na stanowiskach opieki nad dziećmi.
- Notowanie wszystkich zaistniałych sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu dzieci oraz personelu .
- Informowanie Dyrektora o wszystkich zaistniałych sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu dzieci oraz personelu .
- Podczas nieobecności Dyrektora , w sytuacji zaistnienia zagrożenia zdrowia lub życia dzieci lub personelu, podejmowanie decyzji o krokach postępowania w celu ratowania zdrowia lub życia osób zagrożonych.
STANDARD II. PERSONEL
Instytucja monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
Standardy podstawowe:
A/ W żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki” zatrudniony personel posiada wymagane ustawą wykształcenie do pracy z dziećmi do lat 3.
B/ Dyrektor uzyskał o każdym opiekunie dane z Rejestru sprawców Przestępstw na tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego / oświadczenie o niekaralności.
C/ Wszystkim pracownikom zostały jasno nakreślone zasady bezpiecznych i przyjaznych relacji z dziećmi, a także jakie relacje i zachowania są niedopuszczalne w żłobku .
D/ Dyrektor żłobka został przeszkolony z zasad ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w razie zagrożenia ze strony innych osób a w szczególności w zakresie:
— rozpoznania symptomów krzywdzenia dzieci
— procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia
— procedury „Niebieskiej karty”
Standardy uzupełniające:
Cały personel żłobka jest na bieżąco edukowany przez Dyrekcję na temat ochrony dzieci przed przemocą, a także o sposobach rozmowy z rodzicami i w następstwie podejrzenia krzywdzenia lub zaniedbania dzieci, odpowiedniego postępowania .
STANDARD III. PROCEDURY
STANDARD IV. MONITORING
Żłobek monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi Standardami ochrony dzieci.
Standardy podstawowe:
A/ Przyjęta Polityka jest kontrolowana przynajmniej raz w roku . Wyniki weryfikacji zapisywane są przez Dyrektora w Dzienniku kontroli Standardów ochrony Dzieci. Dziennik dostępny jest na Sali zabaw dla opiekunek i przechowywany w wyznaczonym miejscu.
Standardy uzupełniające:
B/ O przyjętej Polityce informowani są również Rodzice dzieci, a Dyrektor na bieżąco podejmuje rozmowy z Rodzicami na temat sposobów dbania o bezpieczeństwo dzieci w żłobku.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
- ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PERSONELU:
A/ Rekrutacją Personelu do Żłobka Prywatnego „Wesołe Perełki” zajmuje się Dyrektor Żłobka.
B/ Personel Żłobka Prywatnego „Wesołe Perełki” stanowi dwie osoby na stanowisku Opiekunka Dziecięca.
C/ Każda zatrudniona osoba na stanowisku Opiekunki Dziecięcej w Żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki” przedstawia:
— dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiedniego wykształcenia wymaganego do pracy z dziećmi do lat 3 zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi do lat 3
— zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego
— informację o niekaralności z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
— Szkolenie BHP
— Szkolenie z Pierwszej pomocy Przedmedycznej
Ponadto każdy pracownik składa oświadczenie:
— Daję rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi.
— Nie podlegania obowiązkowi alimentacyjnemu.
— Braku pozbawienia władzy rodzicielskiej, oraz braku ograniczenia ani zawieszenia władzy rodzicielskiej.
— Braku skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.
D/ Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z dokumentami obowiązującymi w Żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki” – Zał.1. Standardów Ochrony Małoletnich.
2. ZASADY BEZPIECZNEJ RELACJI POMIĘDZY PERSONELEM , A DZIEĆMI ORAZ ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH:
Pracownicy Żłobka Prywatnego „Wesołe Perełki”:
1) działają dla dobra małoletnich i w jego najlepiej pojętym interesie;
2) traktują małoletniego z poszanowaniem jego godności i potrzeb;
3) wszelkie działania podejmują w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji;
4) opiekunki działają w sposób otwarty i przejrzysty;
5) w komunikacji z małoletnim zachowują cierpliwość i szacunek;
6) uważnie słuchają małoletnich i udzielają im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
7) Należy doceniać i szanować wkład małoletnich w podejmowane działania, zachęcać do aktywności i traktować równo, bez względu na płeć, sprawność/niepełnosprawność
8) podczas kontaktów fizycznych takich jak czynności pielęgnacyjne, należy wyjaśniać małoletniemu co robimy, że pomagamy mu dla jego dobra;
9) Opiekunki mogą brać dzieci na ręce i je przytulać.
10) opiekunki powinny dołożyć wszelkich starań , aby każde dziecko pozostające pod ich opieką, czuło się bezpiecznie.
Zachowania niedozwolone wobec małoletnich:
- Opiekunki nie mogą podawać dzieciom żadnych lekarstw.
- Opiekunki nie mogą stosować wobec dzieci żadnych kar cielesnych ani słownych .
Każda taka sytuacja jest podstawą do usunięcia od pracy, zwolnienia dyscyplinarnego oraz poniesienia odpowiedzialności karnej.
3)Nie wolno szantażować, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać itp. małoletniego.
4) Nie wolno krzyczeć na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego lub innych osób.
5) Nie wolno w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej małoletnich.
6) Nie wolno dotykać małoletnich w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
7) Nie wolno ujawniać informacji o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej dotyczących małoletnich osobom nieuprawnionym, w tym wobec innych małoletnich.
8) Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletnich w jakiejkolwiek formie.
- Nie wolno zachowywać się w obecności małoletnich w sposób niestosowny. Dotyczy to używania wulgarnych słów, nieprzyzwoitych gestów i żartów, czynienia obraźliwych uwag, nawiązywania w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywania wobec ucznia relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
Nie wolno utrwalać wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunku dzieci bez zgody rodziców/opiekunów prawnych.
- Opiekunki opiekujące się dziećmi w Żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki” pod żadnym pozorem nie pozostawiają dzieci bez opieki na Sali, w łazience, na jadalni, ani na podwórku;
3. ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO:
Pojęcie ,,przemoc domowa” – należy rozumieć jako jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej,
w szczególności:
➢ narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
➢ naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
➢ powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
, ➢ istotnie naruszające prywatność lub wzbudzające poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
ZGŁASZANIE STOSOWANIA PRZEMOCY STOSOWANEJ WOBEC MAŁOLETNIEGO
• Każda osoba będąca pracownikiem jak i klientem placówki może zgłosić ustnie lub pisemnie, dowolnej osobie, do której ma zaufanie, będącej pracownikiem placówki, fakt stosowania wobec małoletniego przemocy
• Każdy pracownik placówki, który zauważy lub podejrzewa u małoletniego symptomy krzywdzenia, jest zobowiązany zareagować i jeśli to konieczne, udzielić pierwszej pomocy.
• Pracownik w trybie pilnym przekazuje informację o zaobserwowanym zdarzeniu dyrektorowi, dołączając pisemną notatkę zawierającą istotne informacje dotyczące: wyglądu, stanu, dolegliwości oraz zachowania małoletniego, cytaty jego wypowiedzi oraz podjęte działania.
• Dyrektor jako osoba upoważniona do prowadzenia spraw związanych z przemocą wobec małoletnich wraz z osobą zgłaszającą zapisują zdarzenie w „Dzienniku Zdarzeń, Zachorowań i Wypadków” gdzie podpisują się: dyrektor i osoba zgłaszająca.
• Osoba, która powzięła tę informację podejmuje w pierwszej kolejności działania mające na celu zatrzymanie krzywdzenia.
• W przypadku zagrożenia życia małoletniego, po przekazaniu informacji dyrektorowi , zawiadamia w trybie pilnym odpowiednie służby porządkowe – policję i pogotowie ratunkowe.
• W przypadkach niewymagających podejmowania nagłych interwencji, osoba, która powzięła tę informację postępuje zgodnie z procedurą.
4.PROCEDURY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKADANIE ZAWAIADOMIENIA O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO ORAZ OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA WSZCZYNANIE PROCEDURY „NIEBIESKIEJ KARTY”
- W pierwszej kolejności należy ustalić istotne informacje odnośnie zdarzenia,
- W przypadku zaistnienie podejrzenia o popełnionym czynie zabronionym należy określić jego charakter, osoby pokrzywdzone, sprawców a także ewentualnych świadków,
Osoby odpowiedzialne za złożenie zawiadomienia:
1. Dyrektor Żłobka
2. Opiekunka, która pełni opiekę w danym momencie.
Podmioty uprawnione do wszczynania procedury niebieskiej karty:
1. pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej;
2. funkcjonariusz Policji;
3. pracownik socjalny specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej;
4. asystent rodziny;
5. osoba wykonująca zawód medyczny, w tym lekarz, pielęgniarka, położna lub ratownik medyczny;
6. pedagog, psycholog lub terapeuta, będący przedstawicielami jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych; Policji; oświaty; ochrony zdrowia; lub organizacji pozarządowych.
5. ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH:
- Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w placówce podlegają przeglądowi corocznie, w terminie ustalonym przez Dyrektora placówki, każdorazowo w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz w razie nowelizacji następujących aktów prawnych.
- Przeglądu Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w Żłobku dokonuje Dyrektor.
- Aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w placówce dokonuje Dyrektor.
6. ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM ORAZ MAŁOLETNIM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA:
Polityka stosowania Standardów ochrony małoletnich stosowana w
Żłobku Prywatnym „Wesołe Perełki” przekazywana jest przez Dyrektora i udostępniana rodzicom dzieci w formie papierowej dostępnej na tablicy ogłoszeń żłobka a także na stronie internetowej żłobka.
Natomiast dzieciom przedstawiana jest przez opiekunki w formie obrazkowej.
7. ZASADY I PROCEDURY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET :
1.Na terenie żłobka można korzystać z telefonów komórkowych i innych
urządzeń elektronicznych służących do przekazu informacji podczas opieki
nad małoletnimi tylko i wyłącznie za zgodą Dyrektora w uzasadnionych
przypadkach.
2. Na terenie żłobka można korzystać z telefonów komórkowych i innych
urządzeń elektronicznych służących do przekazu informacji w czasie przerwy
w pracy wyznaczonej przez Dyrektora.
- Nie wolno nagrywać dźwięku, obrazu oraz fotografować za pomocą
telefonu lub innych urządzeń elektronicznych innych małoletnich bez ich
zgody ich Rodziców oraz zgody Dyrektora.
5 . Zabrania się ładowania wszelkich urządzeń elektronicznych podczas
zajęć z Małoletnimi na Salach.
6. W żłobku niedozwolone jest stosowania wszelkich form cyberprzemocy .
Podstawowe formy zjawiska cyberprzemocy to: nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli lub woli opiekunów prawnych .
8. WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI , A W SZCZEGÓLNOSCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE:
- Małoletni powinni czuć się w środowisku żłobkowym dobrze i bezpiecznie,
- Małoletni powinni akceptować odmienność i indywidualność każdego i uszanować inne zainteresowania oraz mieć poczucie obowiązku spieszenia z pomocą tym, którzy sobie radzą gorzej niż oni sami.
- Dobrostan emocjonalny i psychiczny małoletnich oparty jest na ciepłej i otwartej komunikacji, autentycznym zainteresowaniu rówieśnikiem, budowaniu zaufania, zapewnianiu odpowiedniego wsparcia emocjonalnego
- Bezpieczne, pełne szacunku i ciepłe wzajemne relacje prowadzą do zwiększonego zaangażowania małoletnich w zabawę i naukę przez zabawę, poczucia bezpieczeństwa oraz zmniejszenia uczucia lęku i stresu .
- Zadaniem opiekuna jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji wszystkim małoletnim oraz danie równej szansy zdobycia umiejętności i odnalezienia swojego miejsca w.
Przemoc w grupie rówieśniczej nie jest akceptowana, ponieważ:
- narusza podstawowe prawa małoletniego do godności grupie osobistej, życia w poczuciu bezpieczeństwa;
- wywiera bardzo negatywny wpływ na małoletniego poszkodowanego, powodując obniżenie poczucia własnej wartości, spadek motywacji do rozwoju, depresję, choroby somatyczne, alienację społeczną;
- wywiera negatywny wpływ na sprawców poprzez utrwalanie nieodpowiednich zachowań wobec rówieśników, demoralizację, przyczynianie się w przyszłości do problemów wychowawczych;
- W relacjach rówieśniczych zabroniona jest agresja słowna: tj. ubliżanie, dokuczanie, zastraszanie, wyśmiewanie
- Zabroniona jest agresja fizyczna, podczas której dochodzi do kontaktu fizycznego pod postacią popychania, bicia, kopania, plucia, zadawania ran,
9. OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH MAŁOLETNIEMU:
Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest każdy pracownik Żłobka.
Osoby odpowiedzialne za udzielanie wsparcia małoletniemu:
- Opiekun, pracownik, który jako pierwszy pozyskał informację o zdarzeniu zagrażającym małoletniemu;
- Dyrektor, który jako pierwszy pozyskał informację o zdarzeniu zagrażającym małoletniemu, bądź uzyskał taką informację od opiekuna.
- ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA:
- Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia, opracowuje Dyrektor wraz opiekunem grupy.
- Plan ten powinien spełniać następujące wymogi: powinien być jasny, konkretny i wykonalny.
- Cele powinny zostać rozpisane na poszczególne działania (kiedy, gdzie i w jaki sposób ma działać każdy opiekun).
- powinien określać, jakie inne organizacje i podmioty należy zaangażować w pomoc małoletniemu;
- Plan wsparcia należy przedstawić rodzicom/opiekunom małoletniego chyba, że to oni są wskazani jako sprawcy krzywdzenia, w takiej sytuacji plan przedstawia się wskazanej osobie przez sąd rodzinny.
- Zał. Nr 2 Standardów Ochrony Małoletnich – Plan wsparcia małoletniego.
Standardy zostały zaktualizowane 08.04.2025r.
Zał. Nr 2 Standardów Ochrony Małoletnich – Plan wsparcia małoletniego.
- Data sporządzenia Planu wsparcia:………………………………………………..
- Imię i nazwisko małoletniego:……………………………………………………….
- Imiona i nazwiska osób sporządzających Plan
wsparcia……………………………………………………………………………………..
- Diagnoza sytuacji małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia (np. charakterystyka doznanej krzywdy, analiza dostępnej dokumentacj):
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
- Zakres wsparcia udzielanego przez placówkę i współpracy z podmiotami zewnętrznymi (np. pracownicy zgodnie z zakresem swoich obowiązków i uprawnień działają na rzecz wsparcia dziecka, współorganizując z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka).
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
- Formy wsparcia krzywdzonego dziecka (np. praca indywidualna z dzieckiem, pomoc psychologiczna, indywidualne zajęcia terapeutyczne, warsztaty rozwojowe, lekcje wychowawcze, zajęcia grupowe):
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………
(Podpisy zespołu sporządzającego plan wsparcia)
Ocena funkcjonowania planu wsparcia :
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
Data sporządzenia oceny:……………………………………..
……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………
(Podpisy osób sporządzających ocenę
funkcjonowania planu wsparcia)
STANDARD III. PROCEDURY
Żłobek Prywatny ,,Wesołe Perełki” Ul. Jazowa 2a , 35-326 Rzeszów | PROCEDURA NR 1 | Strona 1 /6 |
Procedura przyprowadzania i wydawania dzieci. | Data wydania:. 14.02.2024 | |
Cel. Celem niniejszej procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas przyjmowania do żłobka każdego dnia oraz podczas wydawania dzieci rodzicom, przez co również zwiększenie zaufania rodziców do instytucji opieki oraz zapewnienie właściwego rozwoju emocjonalnego dziecka. |
- Przedmiot i zakres stosowania.
Przedmiotem procedury jest ogólny tryb postępowania podczas przyjmowania dzieci przyprowadzanych do placówki przez opiekunów, jak również wydawania dzieci rodzicom.
Procedura obowiązuje wszystkich pracowników Żłobka dokonujących przyjęcia jak i wydawania dzieci.
- Odpowiedzialność.
Za nadzór nad stosowaniem procedury przyprowadzania i wydawania dzieci odpowiedzialny jest Dyrektor żłobka. W sytuacji, gdy Dyrektor jest nieobecny w danym dniu, za nadzór odpowiedzialna jest osoba pracująca na umowę o pracę na stanowisku Opiekunki dziecięcej , wyznaczona przez Dyrektora.
- Tryb postępowania.
- Tryb postępowania przy przyjmowaniu przyprowadzanych dzieci przez rodziców:
A/ Po przyjeździe na teren żłobka, rodzice wchodzą do przedsionka żłobka, gdzie zawiadamiają swoje przybycie dzwonkiem domofonu. Drzwi wewnętrzne żłobka są zamknięte i otwierane są z Sali zabaw przez opiekunkę.
B/ Opiekunka ma przeprowadzić przez domofon rozmowę sprawdzającą z rodzicem „kto przyszedł”. C/ W przypadku braku pewności co do osoby znajdującej się w przedsionku, opiekunka powinna zostawić dzieci pod opieką drugiej opiekunki i podejść do drzwi, otworzyć je i sprawdzić w spotkaniu bezpośrednim kto jest po drugiej stronie. Jeżeli natomiast jest jedyną osobą w tej chwili sprawującą opiekę nad dziećmi, powinna poprosić tą osobę aby podeszła do okna i się pokazała aby potwierdzić jej tożsamość.
D/ Jeżeli opiekunka ma już pewność kto przyszedł, może wpuścić tą osobę/ rodzica z dzieckiem do szatni żłobka.
E/ Jeżeli tożsamość osoby w przedsionku jest nieznana opiekunce, należy odmówić wpuszczenia osoby do żłobka oraz powiadomić Dyrektora o tej sytuacji.
F/ Opiekunka podczas przyjmowania dziecka, ocenia wstępnie stan zdrowia dziecka i jeżeli nie ma przeciwwskazań , może przyjąć dziecko. Jeżeli w ocenie opiekunki dziecko nie jest w najlepszej kondycji zdrowotnej, może odmówić rodzicowi przyjęcia dziecka na salę oraz powinna powiadomić Dyrektora o tej sytuacji.
-1-
-2-
4.2 Tryb postępowania przy wydawaniu dzieci rodzicom:
A/ Swoje przybycie na teren placówki rodzice zawiadamiają w ten sam sposób jak przy przyprowadzaniu dziecka . Procedury wpuszczenia rodzica są takie same jak przy przyprowadzaniu dziecka .
B/ Po wpuszczeniu rodzica do żłobka, opiekunka przeprowadza z rodzicem rozmowę, udzielając mu wyczerpujących informacji na temat dziecka.
C/ W przypadku jeżeli po dziecko przychodzi inna osoba niż rodzice, opiekunka ma bezwzględny obowiązek sprawdzenia, czy dana osoba:
– ma upoważnienie do odbioru dziecka
– czy danego dnia, rodzic poinformował, że dziecko odbierze ta osoba
Tylko po spełnieniu tych dwóch warunków jednocześnie, osobie tej może być wydane dziecko.
Jeżeli któryś z warunków nie zostaje spełniony, wówczas opiekunka nie może wydać tej osobie dziecka, powinna skontaktować się z Rodzicami dziecka, oraz powiadomić Dyrektora. Dziecko może być wydane tylko i wyłącznie po wyjaśnieniu sytuacji z Rodzicami dziecka.
D/ Każde przyjście do żłobka i wyjście dziecka ze żłobka, przyjmująca i wydająca je opiekunka, zapisuje w Godzinowej Liście Obecności.
E/ Każdego dnia, przed wydaniem dziecka rodzicowi, opiekunka w sposób wyczerpujący udziela rodzicowi informacji na temat dziecka i przebiegu opieki nad nim danego dnia.
F/ Opiekunki oraz Dyrektor na bieżąco i regularnie udziela rodzicowi konsultacji w sprawie potrzeb i rozwoju dziecka.
-3-
Żłobek Prywatny ,,Wesołe Perełki” Ul. Jazowa 2a , 35-326 Rzeszów | PROCEDURA NR 2 | Strona 3/6 |
Procedura postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia dziecka. | Data wydania: 14.02.2024 |
- Cele.
Celem niniejszej procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa pobytu dzieci w placówce, a także bezpieczeństwa personelu i wszystkich osób przebywających na terenie placówki.
Zapobieganie wypadkom podczas pobytu dzieci w żłobku, rozprzestrzenianiu się chorób wśród dzieci oraz personelu.
- Przedmiot i zakres stosowania.
Przedmiotem procedury jest ogólny tryb postępowania w trakcie pobytu dzieci w żłobku, a także łączenie tej procedury z Procedurą przyprowadzania i wydawania dzieci pkt. 4.1 F/
- Odpowiedzialność.
Za nadzór nad stosowaniem procedury postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia dziecka odpowiedzialny jest personel sprawujący opiekę w danym dniu. Nad personelem nadzór sprawuje Dyrektor żłobka. W sytuacji, gdy Dyrektor jest nieobecny w danym dniu, za nadzór odpowiedzialna jest osoba pracująca na umowę o pracę na stanowisku Opiekunki dziecięcej , wyznaczona przez Dyrektora.
- Tryb postępowania:
- Procedura postępowania w razie wypadku dziecka:
A/ Wszyscy pracownicy żłobka muszą posiadać szkolenie BHP związane z pracą w żłobku.
B/ W sytuacji, kiedy nastąpi uszkodzenie ciała lub zdrowia dziecka, personel powinien w pierwszej kolejności ocenić ryzyko , następnie rozpocząć działania ratujące zdrowie lub życie dziecka.
C/ Jedna z opiekunek powinna zapewnić opiekę i bezpieczeństwo pozostałym dzieciom i w miarę możliwości odsunąć je od zaistniałej sytuacji.
D/ Opiekunka ocenia stan zdrowia dziecka i jeżeli nie ma zagrożenia życia, powiadamia odpowiednio Dyrektora, rodziców i jeżeli jest taka potrzeba pogotowie ratunkowe.
E/ Jeżeli nastąpiło zagrożenie zdrowia lub życia dziecka, opiekunka podejmuje czynności ratowania życia dziecka i jednocześnie we współpracy z inną osobą powiadamia najpierw pogotowie ratunkowe, następnie Dyrektora i rodziców dziecka.
F/ Personel zobowiązany jest w przypadku ratowania zdrowia dziecka do utrzymania bezpieczeństwa dziecka aż do przyjazdu rodzica, a w sytuacji ratowania życia dziecka, podtrzymania ratowania życia dziecka aż do przyjazdu pogotowia ratunkowego.
-4-
- Procedura postępowania w przypadku wystąpienia objawów chorobowych u dziecka:
A/ Personel żłobka przyjmuje pod opiekę dzieci zgodnie z 4.1 Trybem postępowania przy przyjmowaniu przyprowadzanych dzieci przez rodziców, pkt. F/ – oraz wyłącznie dzieci zdrowe bez objawów chorobowych zgodnie z umową z rodzicami, Statutem żłobka i Regulaminem.
B/ W sytuacji, kiedy opiekunka zauważy wystąpienie objawów chorobowych u dziecka, w pierwszej kolejności odizoluje chore dziecko od pozostałej grupy dzieci. Następnie powiadamia rodziców dziecka
C/ Każdą sytuację zaistniałą podczas dnia opieki – zachorowanie lub wypadek zagrażający zdrowiu dziecka, opiekunka zapisuje w Dzienniku Zachorowań i Wypadków.
-5-
Żłobek Prywatny ,,Wesołe Perełki” Ul. Jazowa 2a , 35-326 Rzeszów | PROCEDURA NR 3 | Strona 5/6 |
Procedura postępowania w trakcie pobytu dzieci na placu zabaw lub na spacerze. | Data wydania: 14.02.2024 |
- Cele.
Celem niniejszej procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa pobytu dzieci w placówce, a w szczególności na placu zabaw i podczas spacerów, także bezpieczeństwa personelu i wszystkich osób przebywających na terenie placówki.
Zapobieganie wypadkom podczas pobytu dzieci na placu zabaw i podczas spacerów.
- Przedmiot i zakres stosowania.
Przedmiotem procedury jest ogólny tryb postępowania w trakcie pobytu dzieci na placu zabaw i podczas spacerów, a także łączenie tej procedury z Procedurą postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia dziecka – pkt 4.1 i 4.2.
- Odpowiedzialność.
Za nadzór nad stosowaniem procedury postępowania w trakcie pobytu dzieci na placu zabaw lub na spacerze, odpowiedzialny jest personel sprawujący opiekę w danym dniu. Nad personelem nadzór sprawuje Dyrektor żłobka. W sytuacji, gdy Dyrektor jest nieobecny w danym dniu, za nadzór odpowiedzialna jest osoba pracująca na umowę o pracę na stanowisku Opiekunki dziecięcej , wyznaczona przez Dyrektora.
- Tryb postępowania:
- Procedura postępowania w trakcie pobytu dzieci na placu zabaw lub na spacerze:
A/ Wszyscy pracownicy żłobka muszą posiadać szkolenie BHP związane z pracą w żłobku oraz znać zasady przebywania na placu zabaw w żłobku.
B/ Przed wyjściem z dziećmi na plac zabaw, opiekunka powinna najpierw sama wyjść na plac zabaw i ocenić wizualny stan techniczny wszystkich urządzeń znajdujących się na placu zabaw. Ocenie powinna również poddać stan pogody panującej w danym czasie na zewnątrz. Jeżeli stan techniczny urządzeń ocenia pozytywnie oraz stan pogody jest pozytywny, wówczas opiekunka może wyprowadzić dzieci na plac zabaw.
C/ Opiekunki dbają aby dzieci były ubrane odpowiednio do panującej na zewnątrz pogody.
D/ Wychodząc z dziećmi na spacer, opiekunki prowadzą dzieci we wózkach, które zostawiają rodzice dzieci, albo trzymając dziecko za rękę.
Jeżeli przebywających dzieci w placówce danego dnia jest więcej niż dziecko – opiekunka, dziecko – wózek, opiekunki dzielą grupę i idą na spacer dwa razy.
-6-
Żłobek Prywatny ,,Wesołe Perełki” Ul. Jazowa 2a , 35-326 Rzeszów | PROCEDURA NR 4 | Strona 6/6 |
Procedura postępowania w razie wystąpienia pożaru i wymagania ewakuacji. | Data wydania: 14.02.2024 |
- Cele.
Celem niniejszej procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa pobytu dzieci w placówce, a w szczególności na placu zabaw i podczas spacerów, także bezpieczeństwa personelu i wszystkich osób przebywających na terenie placówki.
- Przedmiot i zakres stosowania.
Przedmiotem procedury jest ogólny tryb postępowania w trakcie ewakuacji dzieci z budynku żłobka oraz z placu zabaw , a także łączenie tej procedury z Procedurą postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia dziecka – pkt 4.1 .
- Odpowiedzialność.
Za nadzór nad stosowaniem procedury postępowania w azie wystąpienia pożaru i wymagania ewakuacji, odpowiedzialny jest personel sprawujący opiekę w danym dniu. Nad personelem nadzór sprawuje Dyrektor żłobka. W sytuacji, gdy Dyrektor jest nieobecny w danym dniu, za nadzór odpowiedzialna jest osoba pracująca na umowę o pracę na stanowisku Opiekunki dziecięcej , wyznaczona przez Dyrektora.
- Tryb postępowania:
A) ogłoszenie alarmu o pożarze lub innym niebezpieczeństwie przy użyciu komunikatu głosem: ,, Uwaga uwaga, pożar!!!”
B) Zaalarmować straż pożarną.
C) Przystąpić do ewakuacji dzieci zgodnie z planem ewakuacji.
D) Przystąpić do gaszenia pożaru przy użyciu podręcznego sprzętu gaśniczego (gaśnice, koce gaśnicze).
E) Obowiązkiem opiekuna jest bezpieczne wyprowadzenie i wyniesienie dzieci z budynku.
G) opiekun wyprowadza dzieci z pomieszczeń ustalonymi drogami ewakuacyjnymi;
Żłobek Prywatny ,,Wesołe Perełki” Ul. Jazowa 2a , 35-326 Rzeszów | PROCEDURA NR 5 | Strona 6/6 |
Procedura korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet.. | Data wydania: 14.02.2024 |
- Cele.
Celem niniejszej procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa pobytu dzieci w placówce, a w szczególności chronienie dzieci przebywających w żłobku przed cyberprzemocą oraz przed niedozwolonymi treściami internetowymi. .
- Przedmiot i zakres stosowania.
Przedmiotem procedury jest ogólny tryb postępowania w ciągu przebywania dzieci w żłobku oraz na placu zabaw , a także podczas korzystania z telefonów komórkowych wyposażonych w sieć internet, przez opiekunki sprawujące opiekę nad dziećmi .
- Odpowiedzialność.
Za nadzór nad stosowaniem procedury postępowania podczas korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet jest odpowiedzialny Dyrektor. W sytuacji, gdy Dyrektor jest nieobecny w danym dniu, za nadzór odpowiedzialna jest osoba pracująca na umowę o pracę na stanowisku Opiekunki dziecięcej , wyznaczona przez Dyrektora.
- Tryb postępowania:
- Opiekunka może skorzystać z telefonu komórkowego wyposażonego w sieć internet tylko za zgodą Dyrektora w uzasadnionych przypadkach oraz podczas przerwy w pracy wyznaczonej przez Dyrektora.
- W tym celu powinna upewnić się, żę telefon nie zawiera treści gorszących lub niebezpiecznych dla dzieci. Jeżeli takie treści się pojawią, natychmiast powinna je usunąć i zaprzestać korzystania z urządzenia.
- Opiekunka korzystająca z telefonu komórkowego podczas opieki nad dziećmi, powinna zapewnić sobie zastępstwo innej opiekunki lub Dyrektora do opieki nad powierzoną grupą dzieci i wyjść na ten czas do innego pomieszczenia.
- Obowiązkiem opiekuna jest bezpieczne sprawowanie opieki nad powierzoną jej grupą dzieci. Jeżeli Dyrektor zauważy, ze któraś z opiekunek korzysta z telefonu komórkowego , w którym zawarte są treści niebezpieczne , powinien : — natychmiast odsunąć tą opiekunkę od
obowiązków,
— zgłosić sprawę odpowiednim służbom
POSTĘPOWANIE W POSZCZEGÓLNYCH SYTUACJACH ZAGRAŻAJĄCYCH ZDROWIU LUB ŻYCIU :
1. Postępowania w sytuacjach kryzysowych – URAZY KRĘGOSŁUPA
1) Unieruchomić głowę i szyję oraz tułów.
2) Ocenić funkcje życiowe – oddech tętno, jeśli wymagana jest resuscytacja – udrożnienie dróg oddechowych poprzez wysunięcie żuchwy.
3) Jeśli poszkodowany nie wymaga innych działań, nie należy go poruszać do czasu przyjazdu pogotowia ratunkowego.
4) Jeśli poszkodowany musi być przeniesiony, jest to możliwe po uprzednim unieruchomieniu głowy, szyi i tułowia.
2. Postępowania w sytuacjach kryzysowych – UTRATA PRZYTOMNOŚCI
1) Wezwać pomoc.
2) Ocenić oddech.
3) Zanalizować przyczynę i możliwych następstw.
4) Jeżeli poszkodowany oddycha, po wykluczeniu urazów ułożyć go w pozycji bezpiecznej i kontrolować oddech.
3. Postępowania w sytuacjach kryzysowych – ZADŁAWIENIA
1) Nakłonić poszkodowanego do kaszlu.
2) Uderzyć 5 razy w okolicę międzyłopatkową.
3) Wykonać 5 razy uciśnięcie nadbrzusza. Ratownik staje z tyłu poszkodowanego, obejmuje go rękoma, kładąc jedną pięść na nadbrzuszu (pod mostkiem), a drugą ręką chwytając pięść pierwszej.
4) Wykonuje silne w kierunku górno-tylnym.
5) Z uwagi na możliwość utraty przytomności przez poszkodowanego ratownik powinien go asekurować – wstawić stopę między stopy poszkodowanego i oprzeć poszkodowanego o swoje biodro.
6) Powtarzać punkt 2 i 3 do momentu udrożnienia dróg oddechowych lub utraty przytomności przez poszkodowanego.
7) Jeżeli poszkodowany jest nieprzytomny, wezwać pomoc.
Udrożnić drogi oddechowe.
Wykonanie: stań z boku poszkodowanego, odegnij głowę ku tyłowi, kładąc rękę na czole poszkodowanego, i unieś żuchwę dwoma palcami drugiej ręki.
8. Wykonać 2 wdechy i skontrolować rezultaty – obserwacja wychyleń klatki piersiowej.
9. Repozycja głowy – powtórzyć punkt 3 w celu eliminacji wcześniejszego błędu ratownika.
10. Ponownie wykonać dwa wdechy i skontrolować rezultaty – obserwacja wychyleń klatki piersiowej.
11. 5 uciśnięć nadbrzusza – ratownik klęka nad poszkodowanym, kładzie część dłoniową nadgarstka na nadbrzuszu poszkodowanego, drugą opiera na pierwszej i wykonuje silne uciśnięcia w kierunku głowy i grzbietu poszkodowanego.
4. Postępowania w sytuacjach kryzysowych ZŁAMANIA,SKRĘCENIA,ZWICHNIĘCIA
1. Usunąć odzież znad miejsca uszkodzenia.
2. Jeśli są obecne rany, przykryć je jałowym opatrunkiem.
3. Jeśli występuje krwawienie, zatamować je.
4. Unieruchomić uszkodzoną kończynę w pozycji, w jakiej się znajduje. Przy złamaniach unieruchamia się dwa sąsiadujące stawy, a przy uszkodzeniu stawu – staw i sąsiadujące kości; palce zawsze muszą być widoczne (kontrola ukrwienia); jeśli złamana jest kończyna górna, można ją unieruchomić, mocując do tułowia; jeśli złamana jest kończyna dolna, można ją unieruchomić z drugą kończyną dolną.
5. Postępowania w sytuacjach kryzysowych – ZRANIENIA
1. Przemyć ranę wodą przegotowaną bądź wodą utlenioną.
2. Zabezpieczyć plastrem lub bandażem.
3. Gdy występuje krwawienie, tamować je przez przyłożenie jałowego opatrunku bezpośrednio na ranę i uciśnięcie go.
4. Unieruchomić uszkodzoną część ciała (kończyny) – zmniejsza to krwawienie i ból.
5. Zabezpieczyć oderwane lub amputowane części ciała. Uszkodzone części ciała należy przybandażować.
6. Jeżeli w ranie są widoczne narządy wewnętrzne, np. jelita, nie wolno odprowadzać ich do jamy brzusznej, można jedynie przykryć je jałową, wilgotną gazą.
7. Jeżeli w ranie widoczne są wbite w nią ciała obce, np. nóż, pręt, nie wolno ich wyjmować ze względu na ryzyko krwotoku.
8. W przypadku ran zamkniętych ucisnąć i schłodzić uszkodzone miejsca (przyłożyć lód lub polewać zimną wodą), unieść uszkodzoną część ciała, unieruchomić.
6. Postępowania w sytuacjach kryzysowych – CIAŁO OBCE W OKU
1. Pod powieką dolną: a. Poprosić poszkodowanego, aby patrzył w górę. b. Odciągnąć powiekę palcami jednej ręki, a drugą ręką delikatnie pocierać, za pomocą kawałka miękkiej chusteczki, wnętrze powieki w kierunku do nosa.
2. Pod powieką górną: a. Poprosić poszkodowanego, aby patrzył w dół. b. Uchwycić palcami jednej ręki górną powiekę za rzęsy, naciągnąć ją w dół, nad dolną powiekę, po czym puścić ją i pozwolić jej powrócić do pozycji wyjściowej (w ten sposób istnieje szansa, że rzęsy dolnej powieki oczyszczą wnętrze powieki górnej).
3. Gdy ostre ciała (np. opiłki metalu) tkwią w powiece, nie usuwamy ich, ale bandażujemy obie gałki oczne i transportujemy chorego do lekarza.
4. Obie gałki oczne powinny pozostać w bezruchu.
5. Nie stosować żadnych maści lub kropli do oczu.
7. Postępowania w sytuacjach kryzysowych – DRGAWKI
1. Postępowanie sprowadza się do zapewnienia poszkodowanemu warunków ograniczających możliwość dalszych obrażeń.
2. Zabezpieczyć przed upadkiem i urazami.
3. Udrożnić drogi oddechowe, przytrzymać głowę.
4. Nie wkładać w usta poszkodowanego jakichkolwiek przedmiotów.
5. Nie krępować ciała poszkodowanego.
6. Ułożyć w pozycji bezpiecznej po zakończeniu napadu drgawkowego. 7. Kontrolować drożność dróg oddechowych i funkcji życiowych.
8. Wezwać pomoc medyczną.
8. Postępowania w sytuacjach kryzysowych – KRWOTOK WEWNĘTRZNY
1. Ocenić stan poszkodowanego – świadomości, oddechu, tętna.
2. Zbadać poszkodowanego i ustalić rozpoznanie.
3. Przy krwawieniu wewnątrz kończyn – unieruchomić je.
4. Ułożyć poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej(z lekko uniesionymi nogami).
5. Okryć poszkodowanego.
6. Kontrolować parametry życiowe.
7. Nie podawać poszkodowanemu niczego doustnie.
9. Procedura postępowania w sytuacjach kryzysowych – krwotok z nosa
1. Posadzić dziecko, uspokoić, pochylić do przodu.
2. Ucisnąć skrzydełka nosa do ustania krwotoku.
3. Przyłożyć zimny opatrunek bezpośrednio na nos i na szyję w miejscu przebiegu dużych naczyń.
10. Procedura postępowania w sytuacjach kryzysowych – krwotok zewnętrzny
1. Ocenić stan poszkodowanego: świadomości, oddechu, tętna.
2. Nałożyć jałowy opatrunek i ucisnąć miejsce krwawienia.
3. Umocować opatrunek bandażem; kontynuować ucisk do ustania krwawienia.
4. Jeśli opatrunek przesiąka krwią – dołożyć kolejne warstwy.
5. Jeśli krwawienie nadal nie ustaje, unieść krwawiącą kończynę, nie zwalniając ucisku.
6. Unieruchomić krwawiącą kończynę.
7. Jeśli powyższe zawodzi, ucisnąć tętnicę powyżej miejsca krwawienia. 8. W ostateczności stosować opaskę uciskową – należy ją stosować raczej w bardzo ciężkich przypadkach, np. przy amputacjach lub zmiażdżeniach (nie wolno zakładać opaski uciskowej na kończyny poniżej łokci lub kolan oraz na tułowiu; nie można jej poluźniać po założeniu, założoną opaskę należy opisać hasłem „opaska uciskowa” oraz podać godzinę jej założenia). 10.
11. Postępowania w sytuacjach kryzysowych – OMDLENIA
1. Ułożyć poszkodowanego na plecach.
2. Zastosować pozycję czterokończynową (jednoczesne uniesienie kończyn górnych i dolnych).
3. Usunąć ewentualne przyczyny (przewietrzyć pomieszczenie itp.).
12. Postępowania w sytuacjach kryzysowych – OPARZENIA
1. Odsunięcie poszkodowanego od źródła ciepła.
2. Ugaszenie odzieży. Palący się materiał usuwamy, jeśli jest przyczepiony do ubrania, lub pozostawiamy, gdy jest przyczepiony do skóry.
3. Zapewnić drożność dróg oddechowych (należy usunąć oparzonego z pomieszczenia zadymionego).
4. Natychmiast schłodzić zimną wodą oparzoną powierzchnię przez kilkanaście minut.
5. Przy oparzeniach w obrębie jamy ustnej i gardła poszkodowany powinien płukać gardło zimną wodą albo ssać kawałki lodu.
6. W przypadku oparzeń chemicznych należy spłukiwać oparzoną powierzchnię strumieniem bieżącej wody przez 15 minut.
7. Jedynie w przypadku oparzeń wapnem niegaszonym przed ich zmywaniem należy najpierw wytrzeć wapno na sucho.
8. Koniecznie zdjąć ciasne ozdoby (ze względu na obrzęk).
9. Rany zabezpieczyć opatrunkiem.
10. Przy wstrząsie ułożyć poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej.
11. Przewieźć poszkodowanego do szpitala.
13. Postępowania w sytuacjach kryzysowych – porażenie prądem
1. Usunąć przyczynę, która spowodowała porażenie prądem.
2. Przede wszystkim należy wyłączyć źródło prądu i jeśli jest to niemożliwe – odciągnąć poszkodowanego za pomocą nieprzewodzących materiałów (np. kawałka suchego drewna lub drążka izolacyjnego). Ratownik musi też zadbać o własne bezpieczeństwo i uważać, aby samemu nie zostać porażonym.
3. Ocenić objawy życiowe i – jeśli to konieczne – rozpocząć resuscytację. Gdyby masaż serca był nie możliwy.
4. Z powodu sztywności klatki piersiowej należy wykonywać sztuczne oddychanie do czasu, aż klatka piersiowa stanie się na powrót podatna na ucisk mostka.
5. Wezwać karetkę pogotowia.
6. Ocenić obrażenia ciała: unieruchomić przy złamaniach i zwichnięciach.
7. Chłodzić i zabezpieczyć rany przed zakażeniem w oparzeniach.
8. W zależności od stanu przytomności poszkodowanego:
a) przetransportować go do szpitala, nawet jeśli jest przytomny;
b) jeśli jest nieprzytomny, ale ma zachowany oddech i krążenie, a jednocześnie wykluczamy uraz kręgosłupa i wstrząs – ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej;
Podstawa prawna :
USTAWA z dnia 13 maja 2016r. <o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Oraz
Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej , Warszawa z dnia 4 pażdziernika 2023r. Poz 2121.
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3.